Po prázdninách jsme tu opět s dalším Valeo technickým večerem. Tentokrát nahlédneme pod pokličku technologie Drive-by-Wire (DbW), jejíž koncept byl vyvinut v leteckém průmyslu, kde je známý jako Fly-by-Wire (FbW).

Jako první se svou prezentací vystoupí doc. Ing. Tomáš Haniš, Ph.D. z Katedry řídicí techniky z FEL ČVUT, který v krátkosti shrnuje následující: Iniciativa Drive-by-Wire znamená významný pokrok pro automobilový průmysl, protože zahrnuje budoucí technologie. Evoluce technologie drive-by-wire stojí jako příběh v progresi automobilů – inženýrský zázrak s celosvětovou stopou. 20. století bylo charakterizováno pečlivým zaměřením na mechanický design v oblastech zahrnujících podvozek, hnací ústrojí, aerodynamiku, pneumatiky a ergonomii kabiny pro cestující. 21. století však ohlašuje posun směrem k vývoji softwaru, mechatronice a pokročilé automatizaci vozidel. Přístup „drive-by-wire“ čerpá inspiraci z leteckých principů a průlomů, čímž se sám staví jako klíčový faktor pro pokračující vývoj silniční mobility. Se současným automobilovým prostředím, které se může pochlubit exponenciálním nárůstem počtu a složitosti softwarových komponent, se stává nezbytností zapojit se do diskuse o holistických konceptech na systémové úrovni, které podporují zvýšenou integraci a celkový výkon.

Dalším prezentujícím a odborníkem v tomto oboru je Ing. Tomáš Nouza, který vás seznámí s tím, jak ve Valeo zacházíme s principy autonomního řízení. Tomáš odpoví na otázky typu: Co je Drive-by-Wire, a co pro Valeo znamená? Jak vyrobit Drive-by-Wire auto? Jak zajistíme bezpečnost jízdy aut typu DbW na veřejných komunikacích, a jak to uděláme ve Valeo?

Posledním a neméně důležitým prezentujícím je MSc. Ondřej Karas ze společnosti Honeywell, který se zaměří na FbW. Kompaktní Fly-by-Wire zajišťuje, že všechny možné poruchy na pasivovaných a redundantních kanálech jsou schopny plynule přenést řízení, aniž by narušily řízení letadla nebo se spoléhali na hrdinství pilota při obnově letadla. Systém také může zajistit omezení letové obálky, které řídí letadlo v rámci bezpečné provozní obálky, i když se pilot dezorientuje. To je ideální pro vytvoření stabilizovaného zážitku z létání pro bezpilotní vozidla. Ondřej Karas přinese prezentaci „Víceproměnné řízení letadla prostřednictvím dynamické inverze“, a tato prezentace obsahuje podtémata, jako jsou:

Definice řízených proměnných a efektorů
Cíle návrhu zpětné vazby
Požadovaná dynamika
Palubní model letadla
Nelineární dynamická inverze

Záznam z akce:

Přednášející:

doc. Ing. Tomáš Haniš, Ph.D.FEL ČVUT
Ing. Tomáš NouzaValeo
MSc. Ondřej KarasHoneywell